5.10.06

En smule har ogsaa ret?
Under overskriften Lyriksmuler har Ole Møller for Dagbladenes Bureau d. 26/9 anmeldt min bog og skriver:
"Undertitlen på Peter H. Olesens nye digtbog "apropos alt" lyder sådan: "Korte og endnu kortere digte", og det kan man som læser kun bekræfte. Det er lige før, at nogle af digtene er så korte, at de slet ikke er der, for eksempel dette: "Traditionen utro". Ja, det er et digt! Eller hvad med dette: "Jeg har valgt at være ulykkelig". Det virker, som om Olesen har samlet alle sine smuler af ord og fejet dem ned i denne lille digtbog. Meget sprogarbejde er der ikke tale om i de valgte eksempler.Det er svært at finde en linje i Peter H. Olesens nye bog. Der er lidt om selve skriveprocessen for eksempel i dette uddrag af et af digtene: "Hver gang jeg skriver solsort eller om den/ er det en hilsen til mestrene men også/ til virkeligheden: I går måtte jeg for anden/ gang indenfor kort tid begrave en solsort..." Der er også en del naturdigte, og det er her, der er lidt at hente for læseren: "Efter at det faldt i stormen/ har vi ladet det ligge/ og det ligger der endnu:/ Paradisæbletræet kæntret/ på plænen/ med sine små uspiselige frugter".Peter H. Olesens bog er lille af omfang, og jeg vil mene, at den også indholdsmæssigt hører til i den lyriske småtingsafdeling.Der er er ikke nok på spil i denne udgivelse. Men i glimt antydes det dog, at der muligheder for noget større og bedre. Lad os se det, når tiden er inde."
Nu har jeg saa faaet de to typer anmeldelser jeg forventede:
a) Skomager bliv ved din läst
og b) Det er alt for kort og smaat til at väre godt.
Saa er dét paa plads.

2 kommentarer:

Anonym sagde ...

En smugler har også ret:
Det er som om Berlin får din læst til at ligne en last.

Martin sagde ...

Det er sjovt at han skriver: "Det er svært at finde en linje i Peter H. Olesens nye bog."
Jeg mener, han har da selv lige citeret to...