19.10.06

Lille biografisk oplysning

Sjovt f.eks. hvordan digte om en have i een anmelders hoved kan give associationer til "livet på villavejen".
En have er ikke altid en have. Ihvertfald ikke nødvendigvis en have på en villavej. Selv har jeg ikke boet i et parcelhuskvarter, siden jeg flyttede hjemmefra i 1980. Når der optræder en have som rekvisit, metafor, undskyldning (whatever) i min nye bog, er det sandsynligvis - i det omfang jeg selv er herre over det skrevne - en have så langt ude på landet væk fra alle naboer, at det vil være noget af en tilsnigelse at tale om villaveje. Men hvad hjertet er fuld af...(Husk at skrive kronik om: "Parcelhuset i vores hoveder")

4 kommentarer:

mca sagde ...

Og ikke sjældent har man på fornemmelsen, at "Jeg bor på landet" repræsenteres som fx "Han bor i Glostrup, evt. Roskilde."

Peter H. Olesen sagde ...

Ja, alt uden for København er landet.

Martin Glaz Serup sagde ...

Jeg tror faktisk at S0en Ulrik Thomsen skrev den kronik - Parcelhuset i vores hoveder - i et nummer af HUS FORBI for nogle aar siden... Om hvordan K0benhavn var blevet smaaborgerlighedens h0jborg, alle vil have gaardhaver og ikke nogen der ser anderledes ud end dem selv som naboer...

(hjemme fra Berlin? med italiensk vin?)

Peter H. Olesen sagde ...

Hjemme fra Berlin! Den italienske vin har postdanmark returneret (selvom jeg havde bedt dem tilbageholde min post)!!!