13.5.07


Patroniserende anekdote fra provinsen

Det skotske støjpopband Josef K udgav en gang et opsamlingsalbum med titlen Young and stupid. Det er en herlig titel. For et par år siden mødte jeg ved en litterær reception i provinsen en heftig ung mand, som skrev digte. Han var meget stejl og afvisende overfor alt og havde, hvad man kunne kalde, radikale synspunkter. Således mente han f.eks., at digteren Henrik Nordbrandt burde hives ud på gaden og skydes. Jeg opponerede mod dette, dels fordi jeg egentlig holder af Nordbrandt, men vel allermest fordi jeg er imod fysisk vold. Jeg talte stilfærdigt og fornuftigt for mit synspunkt og den unge mand modererede da også til slut sin holdning. Nu mente han kun, at det var forlagsdirektør Johannes Riis, som skulle hives ud på gaden og skydes.

2 kommentarer:

Jakob Brøbecher sagde ...

Jeg elsker at få et godt grin på en ellers kedelig søndag. Herligt med rabiate fuckere! [Men jeg SVÆRGER, at det ikke var mig]

Peter H. Olesen sagde ...

Nu kunne jeg så heller aldrig finde på at kalde dig ung, Jakob. Du hører til i kategorien "Yngre"! (Først er man ung, siden hen yngre)