25.5.07


S. 15 fra Lone Hørslevs digtsamling Lige mig:

Femogtyvende maj, jeg fortryder
jeg sagde
jeg tænkte smukke tanker om dig sidst
jeg stod her og strøg mine skjorter
        tankerække, tankespind, tankestreg - jeg har
ligesom Danmarks Mindste Ugle en
bedragerisk natur (den "muser" som en tårnfalk og snapper
i n s e k t e r  i  l u f t e n  s o m   e n   s v a l e )
- jeg forvekslede dig faktisk med en anden.
Jeg er sommetider sådan en satan, forstår du, jeg mener
jeg spiser som en bjørn og elsker som
en hengiven, herreløs kat, og jeg tænker slet ikke
       mere på d-i-g, nej
jeg tænkte på en anden
mig selv
jeg tænkte
det er sært
som slet ingen ser mig
som jeg står her i skyggen
af mit eget besværlige forhold til LYKKEN og rasler nervøst
med et skoldhedt strygejern
med damp i. Jeg kunne aldrig slå nogen ihjel. Jeg kunne aldrig bruge en
fjerkræsaks. Jeg kunne aldrig spise en ugle. Desuden er det meget forbudt.
Kirkeuglen synger på sidste vers i Danmark, om ganske få år er den sikkert
uddød.

Ingen kommentarer: